Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Volfová, Kamila ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Teoreticko empirická diplomová práce "Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka" má za cíl prozkoumat téma sebepojetí z perspektivy osob podílejících se na výchovně vzdělávacím procesu. Především z hlediska osobnostně sociálního rozvoje, jehož podstatnou složkou je vývoj sebepojetí žáka. Zkoumá možnosti a meze pedagogické praxe a snaží se nalézt určitá východiska a doporučení, která mohou učitelům pomoci lépe zvládnout nároky, které současná společnost na výchovu dětí klade. Zároveň se snaží dát učitelům k dispozici nástroj, kterým by jednoduše a efektivně zjistili úroveň své práce na rozvoji sebepojetí svých žáků.
Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka
Kulková, Markéta ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Teoreticko-empirická diplomová práce "Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka" si klade za cíl zmapovat problematiku sebepojetí v kontextu školního prostředí. Zabývá se především sebepojetím žáka a možnostmi jeho utváření osobami působícími ve výchovně vzdělávacím procesu. Snaží se nalézt příčiny, které mohou být důvodem školní neúspěšnosti a neprospívání žáka. Následně nabízí možná řešení, jež mohou vést k formování žákovy osobnosti, k rozvoji jeho sebepojetí a kterých může učitel při vyučování využít. Cílem empirické části je v první řadě prozkoumat vzájemnou souvislost mezi sebepojetím žáka, učitelovým hodnocením úrovně (školního) sebepojetí žáka a prospěchem žáka. Klíčová slova: jáství, osobnost, sebepojetí, učitel, žák, školní úspěšnost a neúspěšnost, sebevědomí, sebehodnocení, pedagogicko-psychologická diagnostika, úroveň (školního) sebepojetí žáka, prospěch
Vliv výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte
Machová, Irena ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce se týká vlivu výchovných stylů v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte. Jejím cílem je popsat a prozkoumat fenomén sebepojetí jako jedné z klíčových kategorií osobnosti člověka ve vztahu k působení způsobu rodinné výchovy. V teoretické části poskytuje přehled podstatných fakt z oblasti psychologie jáství a psychologie rodiny, konkrétně se věnuje popisu sebepojetí se všemi jeho složkami a aspekty, zabývá se systémovým pohledem na rodinu a na výchovné styly v ní uplatňované. Empirická část práce přináší výsledky kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil prostřednictvím narativních rozhovorů. Jejich kategoriální analýzou bylo zjištěno, že na zdravý rozvoj sebepojetí jedince působí krom výchovného stylu v rodině i další skutečnosti, které se ukázaly jako klíčové. Jedná se zejména o otázku resilience jedince, která může působit protektivně ve vztahu k potenciálnímu negativnímu vlivu rodinné výchovy. V empirické části práce jsou rovněž načrtnuty další možné perspektivy rozšíření stávajícího výzkumu.
Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Volfová, Kamila ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Teoreticko empirická diplomová práce "Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka" má za cíl prozkoumat téma sebepojetí z perspektivy osob podílejících se na výchovně vzdělávacím procesu. Především z hlediska osobnostně sociálního rozvoje, jehož podstatnou složkou je vývoj sebepojetí žáka. Zkoumá možnosti a meze pedagogické praxe a snaží se nalézt určitá východiska a doporučení, která mohou učitelům pomoci lépe zvládnout nároky, které současná společnost na výchovu dětí klade. Zároveň se snaží dát učitelům k dispozici nástroj, kterým by jednoduše a efektivně zjistili úroveň své práce na rozvoji sebepojetí svých žáků.
Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka
Kulková, Markéta ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Teoreticko-empirická diplomová práce "Učitel a jeho možnosti při tvorbě sebepojetí žáka" si klade za cíl zmapovat problematiku sebepojetí v kontextu školního prostředí. Zabývá se především sebepojetím žáka a možnostmi jeho utváření osobami působícími ve výchovně vzdělávacím procesu. Snaží se nalézt příčiny, které mohou být důvodem školní neúspěšnosti a neprospívání žáka. Následně nabízí možná řešení, jež mohou vést k formování žákovy osobnosti, k rozvoji jeho sebepojetí a kterých může učitel při vyučování využít. Cílem empirické části je v první řadě prozkoumat vzájemnou souvislost mezi sebepojetím žáka, učitelovým hodnocením úrovně (školního) sebepojetí žáka a prospěchem žáka. Klíčová slova: jáství, osobnost, sebepojetí, učitel, žák, školní úspěšnost a neúspěšnost, sebevědomí, sebehodnocení, pedagogicko-psychologická diagnostika, úroveň (školního) sebepojetí žáka, prospěch
Kantův kategorický imperativ a jeho kritika u myslitelů 19. století
Vašků, Kateřina ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce "Kantův kategorický imperativ a jeho kritika u myslitelů 19. Století" se zabývá otázkou Kantova fundamentálního principu, čili morálního zákona- kategorického imperativu. Cílem této práce je nejprve poukázat na morální principy, které měly výrazný dopad na Kantovo formulování kategorického imperativu. Těmi jsou Humův morální cit a Rousseauovy morální názory týkající se svobody jednotlivců. Dále je mým úkolem zjistit, nakolik byly obě morální teorie pro Kanta inspirací. Rovněž bych ráda vysvětlila, v čem spočívá přínos Kantovy definice morálního zákona, zejména principu zákonodárství. Také bych ráda poukázala na kritiku kategorického imperativu v devatenáctém století. Jedná se především o morální učení filozofů Johanna Gottlieba a Fichta a Bernarda Bolzana.
Svoboda vůle a přístup k informacím o vlastních intencích
Havlíček, Ondřej ; Hvorecký, Juraj (vedoucí práce) ; Horáček, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou svobodné vůle a věrohodností introspektivního přístupu k záměrům jednání. Tradiční problém svobodné vůle, odpovědnosti a determinismu se dostává v současnosti do popředí především díky rozvoji kognitivních věd. Na základě jejich poznatků mnoho autorů považuje svobodnou vůli za iluzi. Cílem práce je diskutovat tradiční konceptualizaci tématiky a ukázat její problematičnost. Snažím se namísto ní navrhnout alternativní, kompatibilistické pojetí svobody a odpovědnosti, které je vnitřně koherentní a v souladu s poznatky vědy. Jádrem práce je replikace a modifikace nedávné experimentální studie zkoumající svobodné rozhodování a introspektivní přístup k vlastním intencím. Účastníci experimentu prováděli reflexivní akce, kterým mylně přisuzovali záměrnost. Cíle teoretické části práce bylo dosaženo na základě studia rozsáhlé zahraniční literatury. Me-todou je filosofická analýza pojmů s důrazem na současné vědecké poznatky. Metodou empirické části je kognitivně-psychologický experiment zahrnující měření a analýzu reakčních časů a evokovaných potenciálů. Nejprve je provedena diskuze pojmů relevantních k problému svobodné vůle. Poté je podán výklad nejdůležitějších experimentů zpochybňujících tradiční intuice o lidské mysli a svobodě vůle. Následuje podrobný popis mého experimentu, jeho výsledků a implikací. Nakonec jsou vysloveny závěry ohledně povahy svobodné vůle a odpovědnosti a některé implikace pro trestní právo a běžný život. Ačkoli se v teoretické části opírám o poznatky množství autorů, přispívám ve značné míře svými vlastními názory a argumenty. Významným vlastním přínosem je pak především empirická studie, jejíž realizace si vyžádala mimo jiné vytvoření prezentační aplikace, provedení experimentálních úloh s relativně velkým počtem účastníků a matematické a statistické zpra-cování získaných dat.
Vnímání vlastního těla u dospívajících v kontextu jejich sebepojetí.
SEKALOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá problematikou vnímání vlastního těla v kontextu celkového sebepojetí v období dospívání. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vychází z obecného vymezení osobnosti a jejích charakteristických zvláštností, období dospívání s jeho typickými fyzickými i psychickými projevy z pohledu některých vývojových teorií, problematikou změn a vnímání vlastního těla z různých úhlů pohledu. Praktická část zachycuje výsledky empirického výzkumu zaměřeného na hodnocení vlastního těla u dospívajících s využitím dotazníkových a srovnávacích metod. Přináší informace o míře spokojenosti s jejich tělesným vzhledem, vnějšími vlivy působící na jeho vnímání a souvislost s celkovým tělesným sebepojetím. Závěry ukazují na význam hodnocení vlastního těla dospívajícími v kontextu jejich sebepojetí, upozorňují ale i na odlišnosti vnímání tělesných proporcí u chlapců a dívek a s nimi souvisejících problémů.
Zatíženost lidského myšlení v rozhodovacím procesu
Trejbal, Pavel ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Jirků, Petr (oponent)
Tématem této práce je oblast lidského rozhodování. V rozhodovacím procesu podléháme mnoha různým vlivům, vstupujícím do našeho úsudku, což nás může svést ke špatným rozhodnutím. Podstatné je, že projevy zkreslujících vlivů se pravidelně opakují u různých jedinců, z čehož lze usuzovat, že se jedná o jistou univerzální výbavu naší mysli. Úkolem této práce je takové vlivy identifikovat a především pochopit podstatu aparátu, který je vyvolává. Poznatky z tohoto bádání tak mohou být pro čtenáře velmi důležitou a praktickou výbavou, neboť na jejich základě je možné zlepšit kvalitu svých vlastních rozhodnutí, a to jak v profesním, tak v osobním životě. Zároveň se jedná o účinný nástroj sebepoznání. Výzkum je založen na transdisciplinárních přístupech kognitivní vědy. Na jedné straně vycházíme z funkčního modelu mysli, na straně druhé využíváme celou řadu empirických poznatků z oblasti psychologie, behaviorální ekonomie a věd o mozku. S touto výbavou následně analyzujeme vybrané vlivy, které z hlediska rozhodování považujeme za významné. Těmi jsou pocity a emoce, sociální vlivy, jazyk, jáství, zkušenost, očekávání a apriorní formy úsudku. Na základě rozboru těchto vlivů jsou vyvozeny hypotézy o jejich vzájemné propojenosti. V závěrečné části práce jsou pak naznačeny konkrétní praktické postupy, jak zlepšit své vlastní rozhodování a jak se vyvarovat špatného úsudku.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.